–озширюЇтьс¤ м≥жнародне сп≥вроб≥тництво та ≥нтеграц≥¤ нац≥ональних ≥нфраструктур геопросторових даних у загальн≥ м≥жнац≥ональн≥ та глобальн≥ ≥нформац≥йн≥ ≥нфраструктури.
«окрема, ™вропейським парламентом ≥ –адою ™— затверджена програма INSPIRE з≥ створенн¤ у 2005-2013 рр. Ївропейськоњ ≥нфраструктури геопросторових даних, за спри¤нн¤ ќќЌ реал≥зуютьс¤ проекти √лобального картографуванн¤ та створенн¤ √лобальноњ ≥нфраструктури просторових даних (GSDI).
¬ ”крањн≥ у р≥зних галуз¤х, в державних адм≥н≥страц≥¤х р≥зного р≥вн¤, в органах м≥сцевого самовр¤дуванн¤, в кадастрових та ≥нформац≥йних центрах започаткован≥ та реал≥зуютьс¤ проекти створенн¤ гео≥нформац≥йних систем р≥зного проблемного спр¤муванн¤ ≥ територ≥ального охопленн¤. ќб’Їктивно зростають обс¤ги геопросторових даних та сусп≥льн≥ витрати на њхнЇ виробництво, супроводженн¤ ≥ використанн¤.
”крањна приймаЇ участь в м≥жнародних гео≥нформац≥йних проектах та глобального картографуванн¤, маЇ значний науково-техн≥чний та виробничо-технолог≥чний потенц≥ал дл¤ створенн¤ геопросторових даних з застосуванн¤м сучасних метод≥в дистанц≥йного зондуванн¤ земл≥, цифрових метод≥в геодезичних вим≥рювань, заснованих на супутникових технолог≥¤х.
–азом з тим, ≥снуючий стан створенн¤ гео≥нформац≥йних ресурс≥в та наданн¤ гео≥нформац≥йних послуг в ”крањн≥ характеризуЇтьс¤ низкою проблем та негативних ¤вищ, серед ¤ких:
- переважно в≥домчий принцип формуванн¤ гео≥нформац≥йних ресурс≥в без належного р≥вн¤ координац≥њ та взаЇмод≥њ;
- значне дублюванн¤ топографо-геодезичних та картограф≥чних роб≥т;
- обмежений доступ до геопросторових даних, що накопичуютьс¤ у в≥домчих фондах;
- в≥дсутн≥сть Їдиноњ системи нац≥ональних стандарт≥в на гео≥нформац≥йну продукц≥ю; нев≥дпов≥дн≥сть законодавства у сферах геодез≥њ ≥ картограф≥њ, державноњ таЇмниц≥, сертиф≥кац≥њ, л≥цензуванн¤, ≥нформац≥йних та гео≥нформац≥йних технолог≥й сучасному пост≥йно зростаючому р≥внев≥ розвитку науки ≥ техн≥ки, вимогам орган≥в державноњ влади, суб’Їкт≥в господарюванн¤ та громад¤н до ¤кост≥ й оперативност≥ доступу ≥ отриманн¤ геопросторових даних;
- в≥дсутн≥сть доступних метаданих про геодезичн≥ ≥ картограф≥чн≥ роботи та про створен≥ за њх результатами геопросторов≥ дан≥;
- недостатнЇ ф≥нансуванн¤ геодезичних ≥ картограф≥чних роб≥т загальнодержавного значенн¤, унасл≥док чого державн≥ карти ≥ плани вчасно не оновл¤ютьс¤, а 80% матер≥ал≥в ≥ даних ƒержавного картографо-геодезичного фонду не в≥дпов≥даЇ встановленим нормативам за в≥дпов≥дн≥стю стану м≥сцевост≥;
- в≥дсутн≥сть орган≥зац≥йноњ структури та мереж≥ гео≥нформац≥йних центр≥в, уповноважених та в≥дпов≥дальних за створенн¤ ≥ веденн¤ баз геопросторових даних на загальнодержавному, рег≥ональному та м≥сцевих р≥вн¤х.
јнал≥з цих та ≥нших проблем св≥дчить про необх≥дн≥сть вдосконаленн¤ державноњ пол≥тики у сфер≥ формуванн¤ ≥ використанн¤ гео≥нформац≥йних ресурс≥в в ”крањн≥ на засадах створенн¤ та сталого розвитку Ќац≥ональноњ ≥нфраструктури геопросторових даних. |